Ondergewicht

Ben je er bij de BMI berekening achter gekomen dat je ondergewicht hebt? Het zou zomaar kunnen. Tegenwoordig wordt er overal extreem veel aandacht gegeven aan overgewicht. Terecht, maar hierdoor wordt er vaak vergeten dat er ook een hoop mensen zijn die ondergewicht hebben. Overgewicht heeft over het algemeen sneller (ernstige) gevolgen dan ondergewicht, maar ondergewicht mag absoluut niet worden onderschat.

Symptomen ondergewicht

Licht overgewicht kan zich uitten in een moe en lusteloos gevoel. Je lichaam beschikt over onvoldoende voedingsstoffen om goed te functioneren. De eerste slachtoffers hiervan zijn je spieren: je hebt minder kracht en energie om handelingen uit te voeren die fysieke inspanning vereisen. In sommige gevallen kan dit erg storend zijn. Moeheid door te weinig gewicht kan sluimerend optreden. Zonder dat je het door hebt, heb je steeds minder energie voor alledaagse handelingen. Op een gegeven moment kan dit je prestaties op bijvoorbeeld je werk of school flink beïnvloeden. Daarom is het zaak dit op tijd te herkennen.

Ondergewicht behandelen

Ondergewicht is relatief makkelijk te behandelen. Veel mensen die eraan lijden zijn gewend aan weinig eten. Dit kan komen door drukte, stress of gewoonweg een gebrek aan honger. Door structureel wat meer te eten, kun je aan paar kilo aankomen, die meestal een wereld van verschil kunnen betekenen. Bedenk wel dat je op een gezonde manier meer moet eten! Dat je door ondergewicht dus niet zomaar dik wordt wil niet zeggen dat het wel kan om erg veel ongezond voedsel te nuttigen om snel aan te komen. De negatieve effecten van vet- en suikerrijk eten rijken verder dan alleen gewichtstoename. Probeer gezond te eten.

Manieren om meer te eten bij ondergewicht

Als je niet ontbijt, doe dit dan! Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. In bijna alle landen wordt er uitgebreid ontbeten. Nederland valt erin op dat de meeste inwoners niet of nauwelijks ontbijten. Probeer, zelfs als je geen honger hebt, iets te eten ‘s ochtends. Denk aan een stuk fruit of wat yoghurt. Je zult zien dat je merkt dat je met meer energie de dag ingaat, en misschien zelfs van je ondergewicht afkomt.

Eet meerdere keren per dag kleine porties. Veel mensen eten drie tot vier keer per dag heel veel. Hierdoor hebben ze langdurig een “vol” gevoel. In de praktijk blijkt, dat als je meerdere keren op de dag kleine maaltijden neemt je uiteindelijk meer kunt eten. Daarnaast is het beter voor je lichaam om niet slechts op enkele tijdstippen een berg voedsel te eten.

Zorg dat je altijd wat eten bij je hebt. Neem wat fruit mee dat je kunt opeten als je er zin in hebt of bijvoorbeeld een paar boterhammen. Neem daarentegen geen zakken chips, koeken of ander ongezond eten mee. Je wilt wel op een goede manier van ervan afkomen.

Ernstige gevaren ondergewicht

Waar licht ondergewicht zich vooral uit in vermoeidheid en soortgelijke symptomen, kan zwaar ondergewicht ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Een voorbeeld hiervan is osteoporose, oftewel botontkalking, bij jonge mensen. Wees er daarom op tijd bij als je merkt dat je lichter bent dan je zou moeten zijn.

Expres ondergewicht

Heb je een BMI die duidt op ondergewicht en wil je dit gewicht behouden of zelfs verder afvallen? Pas op, je BMI wijst niet voor niets ondergewicht uit. Het is niet gezond om een gewicht te hebben dat zo laag is. Besef je dat je een ongezond gewicht hebt, maar wil je toch graag nog verder afvallen? Probeer dan hulp te zoeken. Het kan zijn dat je aan een eetstoornis lijdt zoals anorexia nervosa. Ook al zegt je gevoel dat je lichter wilt zijn, probeer toch tegen dit gevoel in hulp te zoeken om op gewicht te komen en juist aan te komen. Je zult jezelf dankbaar zijn. Anorexia is een levensgevaarlijke ziekte.